2016. okt 26.

Rizslabda lufiból, Halloween kosztümben

írta: zcsilla
Rizslabda lufiból, Halloween kosztümben

A rizzsel töltött zsonglőrlabda egy állati jó dolog, ami nálam most rémesen is jó lett.

rizslabda_upcy00.jpg

A legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt készen van, és rengeteg mindenre használható. Idegesen gyömöszködhetjük, és stresszlabdaként szolgál. A gyerekeknek akár többféle töltelékkel készítve segíti az érzékelést, fejleszti az idegrendszert. És nem utolsó sorban egyszerűen csak labdaként használhatjuk. Most ez utóbbi tulajdonsága fogott meg, és ezért is alakítottam Halloween-i hangulatúra.

Mielőtt rátérek a készítésére egy kis magyarázat, hogy miért kell nekem Halloweenre labda. Érden hetedik éve rendezi meg egy egyesület a TökJó Fesztivált mindenféle jópofa programmal. Évek óta látogatója vagyok a gyerekekkel, de idén először résztvevő is leszek, és rögtön kettős szerepben: kitelepülök kézművesként és egy kis foglalkozást is tartok a gyerekeknek. 

A fesztivál szerves része a TökMaraton, ami egy ügyességi - okossági vetélkedő, amolyan akadályverseny. Idén az én segítségemmel kibővül az állomások sora: a gyerekekkel együtt készítünk egy célbadobós rémszörnyet különböző dobozokból, palackokból, esetleg tökből... majd kialakul :) A dobáláshoz pedig kell egy pár labda, aminek az elkészítését most Nektek is bemutatom, illetve a TökJó alatt a srácoknak is megtanítom. Az alapokat a lányomtól tanultam, ők a suliban készítették el, de persze a neten is sok helyen elérhető ilyen útmutató - de azért alaposan upcyssá tettem :)

A Halloween miatt szemgolyó, tök, koponya és ufó változatban készítettem el, de bármilyen színvariációban tökéletes. 

rizslabda_upcy05.jpg

Kellékek: az alaplabdához kell 2 db lufi, egy adag rizs, tölcsér (ha nincs, akkor egy összetekert karton) és olló - ha nagyobb mennyiséget készítünk belőle, akkor érdemes a rizst egy tiszta és nagyon száraz palackba tölteni.

A szemnél kék lufi van belül és fehér kívül, a tökhöz egy zöldet és egy narancssárgát, a koponyához két fehéret, az ufóhoz bármilyen színt használhatunk. Ha festeni is szeretnénk rá, akkor érdemes POSCA tollat használni, de az alkoholos filc és a golyóstoll is tökéletes. 

Nahát, dolgozzunk :) 

1. A belső lufi száját húzzuk rá tölcsérre vagy a rizzsel töltött palackra, és így kezdjük el megtölteni - a pingpong labdánál nagyobb, de a tenisznél kisebb legyen. Az elején simán belemennek a rizsszemek, de utána úgy a legegyszerűbb megtölteni, ha belemasszírozzuk a lufiba a rizst. 

rizslabda_upcy02.jpg

2. Vegyük le a palackról, és vágjuk le a szárának a vastagabb részét. A száras tök és az antennás ufo kicsit másképp készül: az alsó lufi szárát ne vágjuk le, hanem kössük meg.

rizslabda_upcy01.jpg

20161026_080008.jpg

3. A külső lufi tetejét is vágjuk le, és húzzuk rá a rizslabdára - ez a művelet egyedül nem a legegyszerűbb, de megoldható. Normál esetben úgy, hogy az alsó lufi meghagyott szára felől kezdjük a ráhúzást, a száras töknél értelemszerűen a másik oldalról. Attól függően, hogy mennyire vágtuk le a külső lufit, látszik nagyobb rész az alsóból - a szemgolyóhoz nagyobb, az ufókhoz kisebb kell. Ha azt szeretnénk, hogy több helyen kibukkanjon az alsó lufi (pl. az ufónál), akkor egyszerűen több lyukat kell rá vágni. Egészen kicsi lyuk kell és azok ne kerüljenek túl közel egymáshoz, mert könnyen elszakadhat a lufi.

rizslabda_upcy04.jpg

rizslabda_upcy07.jpg

4. Díszítsük kedvünk szerint! Nekem rajzoláshoz a POSCA vált be legjobban, de egy picivel több száradási időt kell hagyni neki (a pár másodperc helyett kb. fél-1 perc). A szemhez kell egy pupilla és a vérerek, a töknek rajzoljunk Halloween arcot, a koponyánál színezzük feketére a szemgödröket, és rajzoljuk meg a száját, az ufónak pedig csak kis pupillák és száj kellenek. 

rizslabda_upcy08.jpg

Jó szórakozást, és gyertek el a TökJóra! Terveim között szerepel, hogy a célbadobó rémszörny elkészítését is bemutatom még Halloween előtt :) 

UPDATE: A rémszörny elkészítéséhez nem kell más, csak néhány karton, palack, szükség esetén újságpapír és csiriz és egy kis festék. 

Minden doboz használható, lássuk meg a formájában a lehetőséget :) Ebből a dobozból készült a szörnyecske: 

upcy_rizslabda_doboz01.jpg

A koporsót egy tejes kartonból készítettem. A formát hajtogattam, majd újság felragasztásával rögzítettem. Hátulra a koporsónak megfelelő formát ragasztottam (volt itthon ezüst tükrös papírom, nekem ez tetszett a legjobban, de akármilyen sima karton is megteszi), és az oldalát is ezzel merevítettem belülről. A pókháló és a pók már tényleg csak hab a tortán.

upcy_rizslabda_doboz02.jpg

A szellem palackból lett, levágtam az alját, először újságokat ragasztottam rá, majd fehér papírtörlőt, és rárajzoltam a szemeket. A farkincája is papírtörlő. A töknél kihasználtam, hogy a doboz duplafedeles, ezért lett a kinyújtott nyelv. Mivel ezek a dobozok erősen mintázottak és ráadásul fényes felületűek voltak, ezért újságpapírt ragasztottam rájuk - ami segít a formatartásban is. Szerintem jópofa lett, a gyerekek szerették :) 

upcy_rizslabda_doboz.jpg

Az útmutatót az UPCY ökodesign készítette. A forrás megjelölésével szabadon megosztható akár egészében, akár részenként.

Egy ilyen útmutató elkészítése több órás megfeszített munka, a saját szellemi, kreatív termékem, ezért kérlek, hogy soha ne tüntesd el róla a készítő nevét, ne állítsd be sajátodnak. 

Az útmutató alapján készített tárgyakat magán vagy jótékonysági célokra lehet csak felhasználni, eladás céljából nem. Ha jótékonysági célból készíted el, akkor megtisztelsz, ha szólsz erről. És ha tudok, akkor örömmel veszek részt a jótékonysági akcióban, szívesen megosztom a lehető legtöbb fórumon és lehetőségeimhez mérten egyéb módon is népszerűsítem is. 

Szólj hozzá

farsang program buli halloween flakon gyerekkel partykellék gyereknek oktató játék felnőttnek saját útmutató (tutorial) férfiaknak és fiúknak