2015. sze 28.

Semmi sem az, aminek látszik!

írta: zcsilla
Semmi sem az, aminek látszik!

FN8 a Millenárison

Vagyis mindenből lehet más is, és ezt meg is mutattam a Fenntarthatósági Napon. Sokféle továbbhasznosított ékszert és őszi díszt készítettünk a látogatókkal... és most veletek is. Következzen hát egy rakás útmutató!

12038438_1651299898476519_2250877735069903283_n.jpg

Van egy csodás, álmodozó csapat, a Faiskola / Treeschool, akik azt szeretnék elérni, hogy a lehető legtöbb gyerek találkozzon óvodás - iskolás korában a növénytermesztés és ezáltal a gondoskodó, önellátó, fenntartható élet gondolatával. Ehhez oktatási intézményeket segítenek kiskert kialakításával, másik álmuk pedig az, hogy társasházi közösségeket is megerősítsenek a közös kerttel. Ők hívtak meg engem a Telekom Fenntarthatósági Napjára a Faiskola sátrába foglalkozásokat tartani. 

12039732_1651284368478072_2115054069251475723_n.jpg

Látjátok a kis vödröt a bejáratnál? Abban gyűjtöttük az esővizet, és ezt használtuk fel a csiriz készítéséhez! Ez már aztán az über-fenntarthatóság :) 

Reménykedtünk benne, hogy a sátor helyett a kinti füves teret tudjuk meghódítani a rengeteg programunkkal. Az időjárás sajnos másképp gondolta... Folyamatosan esett, hideg volt, így beszorultunk a sátorba, és a tervezettnél jóval kevesebben jöttek el az egész programra. De mi jól éreztük magunkat, és szerintem azok is, akik ott voltak az előadásokon és a foglalkozásokon. Minden programot nem sorolok itt fel, olvasd el itt

Még néhány kép a rendezvényről, aztán már tényleg belekezdek az útmutatókba :)

12032196_1651284488478060_3630823403360445707_n.jpg

Volt egy kis bemutató sarkom is, és nagyon magyaráztam mindenkinek :) 

12049193_10205067221936601_1288405572048281886_n_1.jpg

Beesteledett, a sötétség meghozta a kézműves kedvet is, ha nem kapcsolják le a villanyokat a drónos bemutató miatt, még most is ott ülnénk :) 

Mindenhez a lehető legegyszerűbb, könnyen beszerezhető és elérhető alapanyagokat kerestem. Amiket használtam: tojástartó, gesztenye, dió, fél facsipesz, akril festék, maradék fonalak, gyöngyök, és a ragasztáshoz csiriz (ami nálam sima víz és liszt keveréke). Kellhet még kézifúró, olló, ecset, fogpiszkáló, erős ragasztó, POSCA toll...

Négy téma köré csoportosítottam a foglalkozásokat: 

1. Ékszerek tojástartóból

fn8b.JPG

Régi nagy kedvencem ez az alapanyag, már többször mutattam belőle ügyeskedéseket. A tojástartó virágot ezúttal medálnak készítettem el. És csináltam még néhány modernebb ékszert is. A menet a következő: le kell vágni a megfelelő tojástartó csészéket, és egy kartonon (pl. müzlis doboz) elhelyezni, ahogy majd a végén látni szeretnénk. Nagyjából körbevágni a kartont, lefesteni a csészéket és csirizzel felragasztani a kartonra. A madzagot még a ragasztás előtt bele kell fűzni, mert így szépen eltüntethető a csomó. Ha megszáradt a csiriz, akkor érdemes még egyszer körbevágni a formát. 

2. Termésekből ékszerek

Az ősz annyi remek alapanyagot ad! Imádom a gesztenyéket, mindig gyűjtünk belőle egy csomót, így belőle készítettem mindenféléket. Elsősorban medál/nyaklánc lett mindenből, egyszerűen csak azért, mert a szerelékkel való bajlódás nem lett volna túl célszerű egy ilyen rendezvényen. 
A gesztenyét kis kézi fúróval nagyon egyszerűen át lehet fúrni, a gyerekek is pillanatok alatt megtanulták. A titka csak annyi, hogy egy vékony fúró hegyét először bele kell nyomni a gesztibe, hogy a héja egy kicsit benyomódjon, utána a fúrót erőteljesen tekerni, míg a termést jó erősen tartani kell. Ha nagyobb lyukra van szükségünk, akkor ollóval lehet tágítani. 

fn8c.JPG

A képen nem annyira látszik, de élőben elég látványos ez a foglalatos gesztenye. Először is fúrjuk ki a lyukat, amin majd a "láncot" szeretnénk átfűzni. Egy tojástartót be kell nedvesíteni, belülről jó alaposan bekenni csirizzel, és ráigazgatni és rányomkodni a gesztenyére. Keressük meg a fúrt lyukat, és egy fogpiszkálót szúrjunk át rajta. Majd várni kell nagyon sokat, hogy megszáradjon (hajszárítóval gyorsítható a folyamat). Ezután már csak fessük le a foglalatot - szerintem ezüsttel a legvagányabb. 

fn8d.JPG

Sokszor a legegyszerűbb dolgok a legszebbek... A gesztenyét átfúrtam, és POSCA tollal rajzoltam rá egy szívecskét. 

fn8e.JPG

A festés mellé kerülhet egy pár gyöngy is, vagy akár fonalakat is fűzhetünk keresztül a gesztenyéken. 

fn8h.JPG

Csodaszép gyűrűt is készíthetünk, ha egy alapra erős ragasztóval tesszük fel a gesztenyét. Egy gyönggyel is megbolondíthatjuk: ragasztás előtt fúrjunk egy lyukat a termésbe (nem kell átmennie rajta), kicsit tágítsuk ki ollóval és ragasszunk bele egy szép üveggyöngyöt. 

3. Félcsipesz ékszerek

Nagyon izgalmas alapanyag a szétszedett fa csipesz. Kaptam egy csomót Hoppjuliskától, aki remek kavicsfestős foglalkozást tartott a sátorban, így ebből is kreáltam valamit. Még sok lehetőséget rejt :) 

fn8i.JPG

A csipeszeket párosával összeragasztottam (erre is tökéletes a csiriz!), majd lefestettem, és egy zsinórt, gyöngyökkel váltakozva átfűztem rajta.

fn8j.JPG

Ha az alsó felüket összeragasztjuk, akkor nagyon szép legyező alak nyerhető. Itt a felfűzés kicsit macerásabb, úgy oldottam meg, hogy a középső elem lyukán fűztem át a fonalat, amit egy gyöngy "tart". 

4. Termésből őszi díszek

Ők lettek a kedvenceim :) És talán rájuk igaz leginkább a bejegyzés címe...

fn8k.JPG

Imádom a pöttyöket... Csak néhány kis karika, és minden megváltozik :) Hát nem cukik? 

fn8l.JPG

A diókat is csíkozzuk, pöttyözzük, vagy ahogy korábban csináltam: fessük meg töknek. Csak pár szem, és totál más hangulatot kölcsönöz az egész lakásnak!

fn8f.JPG

Dióból makk. Imádom :) A diók felső részét ragasztózzuk be (naná, hogy csirizzel), és tekergessünk rá fonalat és hagyjunk neki egy kis szárat. érdemes sokat és színeset készíteni belőlük, vagy néhány egyszínűt, vagy sokat és egyszínűt, vagy keveset és színeset... A lényeg, hogy minden lakásba kell egy pár ilyen!

fn8g.JPG

Gesztenyéből kis színes tökök. Egy titka van: nagyon-nagyon nagy lyuk kell a gesztenyébe! A fúrt likat jól ki kell tágítani egy ollóval. Ezután már csak annyit kell csinálni, hogy fonallal betekerjük. ha atombiztosra szeretnénk menni, akkor egy kis csirizzel ragasszuk be a fonal végeit, és amikor készen vagyunk a tekergetéssel, akkor a gesztenye alját is. A végén egy kis levélnyelet vagy ágdarabot szúrjunk bele. 

Köszönöm a Faiskolának, hogy ott lehettem, és nektek, hogy ott vagy itt voltatok! 

Szólj hozzá

program fa halloween ékszer papír kert termés gyerekkel gyereknek tojástartó felnőttnek saját útmutató (tutorial) upcycled jewelry found object