2017. máj 30.

17/7 kihívás - egy ökodesigner gondolatai a fenntarthatóságért

írta: zcsilla
17/7 kihívás - egy ökodesigner gondolatai a fenntarthatóságért

Apró lépésekkel az Európai Fenntarthatósági Hét céljaiért 1. rész

Mindenki tud tenni, és mindenkinek tennie kell azért, hogy fenntartható legyen az életünk. Ne felejtsük el: nincs B-verzió, mindannyian ezen a Földön élünk! Nem kell nagy dolgokra gondolni, csak apró, viselhető változtatások, és máris sokat tettél!

fenntarthato_fejlodesi_celok.jpg

forrás: Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács

Megkezdődött az Európai Fenntarthatósági Hét, és 17 célt tűztek ki, amivel csökkenteni lehetne a környezeti terhelést. Ökodesignerként általában ezeket az elveket tartom szem előtt, és így is élek. Kövesd a tippjeim, vagy éppen vitatkozz vele, mutass más megoldást, én is szeretnék tanulni! Egy héten keresztül próbálok a végére jutni, hogy mit tehetünk mi, kicsiben, a saját életünkben, elsősorban a divat és design világában. 

Évekkel ezelőtt Ökokör csoportot vezettem, amelyben legjobban az fogott meg, hogy egymástól tanulva, egymással megosztva a jó gyakorlatainkat jutottunk mindig kicsit előrébb. Hiszek benne, hogy mindenkinek meg van a saját legjobb tippje, a saját apró lépése, amivel fenntarthatóbbá válik világunk. És abban még jobban hiszek, hogy mindig meg kell lépni a legapróbbat is, amikor szükségszerűnek érezzük. Egyszóval, ne várj másra, hajrá!

Ugye Te is találkoztál már hasonló beszólással: Ha valaki "zöld", akkor miért facebookozik, amikor az iszonyú mennyiségű áramot használ? Sokszor, ha valaki valami mellett elkötelezi magát, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy akkor neki azon a területen 100%-osnak kell lenni, és mindent neki kell csinálni! Pedig nem így van. Én nem akarok kivonulni a világból, nem akarok remete lenni. Ebben a világban szeretnék élni úgy, hogy jól érezzem magam, és közben ne pusztítsam el magam körül. És joggal várom el, hogy mindenki tegyen valamit ezért a célért, hiszen mindannyian ezen a bolygón élünk.

Az ökodesign is sokrétű lehet, számomra környezetkímélő gondolkodást jelent a termékeim elkészítésénél. Alapvetően értéknövelő újrahasznosítást (továbbhasznosítást), vagyis olyan dolgokat használok, amelyek mások számára már szükségtelenek. Nem tudok bármit felhasználni, nagyon alapos válogatást és rengeteg időt emészt fel az alapanyag beszerzése, erről részletesen itt írtam.

Emellett olyan termékeket is jelent, amelyek praktikusak, többcélúak és több mindenre hasznosíthatóak. Ilyenek a dekor csipeszeim - régi, rossz állapotú könyveket használok hozzájuk, szépek és üzenet küldésre is használhatóak. 

Rendszerekben gondolkodom, az általam használt alapanyagokat lehetőleg teljes mértékben felhasználom. Egy ingből nálam csak egy kis maroknyi hulladék marad, miközben készül belőle legalább öt-hatféle termék: ingpárna, díszcsomagolás, kutyagallér, levendulás öko-hal kitűző és a maradékokból újra anyag, majd dekoráció. 

termekskala.jpg

UPCY ökodesign termékskála - egy ing újraélete

Persze az ökodesignnak még rengeteg egyéb aspektusa van, de számomra ezek az irányok. Alapvetően minden változásnál egy dolog számít szerintem: a tudatosság. Rengeteg jó és rossz szokást hozunk magunkkal, sokszor csak azért csináljuk úgy, mert így szoktuk. Néha nem árt átgondolni, hogy amit teszünk, az tényleg úgy a legjobb? Mi van mögötte? Én rengetegszer ilyenek miatt változtattam a szokásaimon. Nem vagyok próféta, és nem hiszek az egyetlen igazságban. Szeretem, hogy különbözőek vagyunk, hogy ami nekem jó, az neked nem biztos, hogy tetszik. És természetesen elsősorban a divat témáját tudom körbejárni. Kezdjünk is neki! 

1. cél: A szegénység minden formájának felszámolása a világ minden részén

Két éve végigsöpört a neten egy norvég valóságshow, amiben divatbloggerek mennek el a távol-keleti ruhagyárakba, és szembesülnek az ottani szegénységgel és gyötrelmes állapotokkal. Részletesen a Tudatos Vásárlók Egyesületének oldalán tudsz tájékozódni erről. Sajnos nem kell messzire mennünk, mert Magyarországon is hasonló a helyzet, ahogy kiderült szintén a TVE felméréséből. Fizetésük nem éri el a 70 ezer forintot, munkakörülményeik elkeserítőek. 

Azt gondoljuk, hogy a varrás egy egyszerű munka, de valójában nagyon nem az. Kell hozzá szaktudás, erős figyelem, kitartás. állandó koncentráció. Hosszútávon kicsit unalmas, és ráadásul nem is a legjobb testhelyzetben lehet csak csinálni. 

forrás: Fashion Revolution

Mit tehetsz Te?

  • Először is gondold át: te meg tudnád csinálni? Ha igen, akkor pontosan tudod, hogy mekkora munka van benne. Ha nem, akkor próbáld egy kicsit beleélni magad a készítők helyzetébe, és máris sokkal többre fogod tartani azt az egyszerű pólót is! Gondolj bele, hogy hány ember összehangolt együttműködése kell ahhoz, hogy ez a termék létrejöjjön! Becsüld meg jobban!
  • Keresd a módját annak, hogy jobb körülményeket teremts a készítőinek. Oszd meg, beszélj róla a barátaidnak, szervezz vitadélutánt, készíts róla kiselőadást a suliban.... Millió módja van, hogy a tudásod tovább add! 
  • Csatlakozz nemzetközi kampányokhoz! Itt tiltakozhatsz az üzbégek kizsákmányolása ellen a gyapot földeken. Ezzel a tiltakozással azt pl. már elérték, hogy a H&M nem tőlük veszi a pamutot. 
  • Szokj le a fast fashion-ről, keress időtálló ruhadarabokat.
  • Keress magyar, lehetőleg helyi márkákat, készítőket. Beszélgess velük, tudj meg minél többet róluk és termékeikről. Légy alapos, attól, hogy egy ember/kis cég készíti, még nem biztos, hogy jobb, mint a "nagy" márkák. de ha, meggyőződtél arról, hogy ő sok mindenben más, akkor vásárolj tőle! Ne feledd, ezzel egy hazai vállalkozó életét közvetlenül segíted, hozzájárulsz ahhoz, hogy itthon, jó minőségben tudjon termelni. És ha megismered, rájössz, hogy ahhoz is, hogy pl. egy család normálisan tudjon élni. 
  • Legyél "divatforradalmár", és csatlakozz a FashionRevolution áprilisban indult kampányához! Kérdezd meg a gyártókat, hogy ki készítette a ruhád!

 

2. cél: Az éhínség megszüntetése, élelmiszer-biztonság és élelmezés javítása, fenntartható mezőgazdaság elősegítése

A fenntartható mezőgazdaság témakörében elsősorban a gyapot-termelésről lehet szó a design esetében. Világszerte kb. 250 millió ember dolgozik a gyapot-ágazatban, ami fejlődő országok munkaerejének a 7%-a. A világ textilfelhasználásának a fele gyapot alapú.

Egy kiló pamut előállításához - ami egy farmerhoz elég - kb. 20.000 liter vizet használnak fel. 

A legtöbb esetben nem fenntartható gazdálkodásról van szó, de folyamatosan próbálnak környezetvédő szervezetek (pl. a WWF) változtatni ezen. Sikerük, hogy létrejött egy Better Cotton Initiative (BCI) nevű szervezet, amely egyre több gyártónál próbálja elérni, hogy fenntarthatóbb pamutot állítsanak elő. Számos multi csatlakozott már hozzájuk (pl. IKEA, Adidas, Esprit). 

forrás: ikea.hu

Mit tehetsz? 

  • Keress Fair trade cikkeket, amivel elősegíted, hogy a termelők méltányos összeget kapjanak a munkájukért, ráadásul ezek sokszor organikusak is, így két legyet ütsz egy csapásra! 
  • Keresd a BCI termékeket! 
  • Válassz másoknak már nem tetsző darabokat! Rengeteg lehetőség van már erre: a klasszikus turkálók, online piacterek mellett garázsvásárok, Ökoteregetés, ruha csere-bere programok, és vásárok is vannak. 
  • Az általad már nem használt darabokat adományozd oda! Ne feledd egy pólóval 2700 liter vizet is kidobsz! 

Mára ennyi, holnap folytatjuk! A második rész itt érhető el. 

Velem és a termékeimmel találkozhatsz rengeteg vásárban, vagy megvásárolhatod őket a facebook oldalamon keresztül is.

Szólj hozzá

ing kihívás farmer anyag varrás fenntarthatóság ujrahasznositas upcycling upcycled továbbhasznosítás upcycleddesigns