2016. már 02.

KÉK jótékonysági freeform horgolás - csináljuk együtt! 2. rész

írta: zcsilla
KÉK jótékonysági freeform horgolás - csináljuk együtt! 2. rész

Ezekkel a kis szösszenetekkel az a célom, hogy minél több kék négyzet jusson el Győrbe, az Autizmus Világnap április 2-i gerillakötésére. Az első rész itt érhető el. 
Abszolút "élő tudósítás" a próbálkozásomról, még nem tudom, hogy mi lesz belőle.... De kezdjünk neki! 
Update: lett egy papucsállatka és egy dinótaréj, amit már lehet két kis önálló mintaegység.. de lehet, hogy még alakulni fognak ezek is... freeform - freedom :) 

09_2minta.JPG 

Nem titkolt célom még, hogy segítséget, bátorítást adjak mindenkinek az angol oldalak böngészéséhez. Több kötős-horgolós csoportban benne vagyok, és látom, hogy sokan nem mernek belekezdeni egy-egy mintába, mert nem értik az angol leírásokat. Ezért próbálok minél több szót, szemfajtát angolul is kiírni. Viszont nem horgolósulit mutatok, sok mindenre nem fogok kitérni - vagyis van még minek utánanézni :)

Mert a lényeg (ezt most lopom az Autizmus Nap egyik főszervezőjétől): "kezdjetek élni, kezdjetek horgolni :) 

Most azt a koncepciót találtam ki, hogy csinálok kis mintaegységeket (scrumbles), mindenféle alap és kevésbé alap horgolásokkal, és ezeket majd valahogy a végén összedolgozom... Még teljesen random az egész, de majd csak lesz belőle valami :) 
Logikailag próbálom a kezdetektől a nehezebb felé felépíteni, vagyis a láncöltéstől majd valamikor eljutunk az egészen különlegesekig. Várom a javaslatokat is, hogy minél érdekesebb mintákat hozzunk össze!  

Az fordításokat a mintákból, nagyrészt saját tapasztalatból írtam angolul, de vannak jó kis szótárak is a neten: angol-magyar horgolási szótár, angol-amerikai-francia-dán-magyar szótár. Találtam egy remek orosz-angol horgolási szótárt is, az orosz kifejezéseket leginkább innen másoltam ki.

* Láncöltés, láncszem = chain stich (ch) = воздушная петля

Tényleg semmi értelme, hogy az alapöltéseket bemutassam képekkel, mert annyi jobbnál jobb leírás található, hogy csak na. Minden sorban való horgolás alapja a láncszem-sor, amit szerintem mindenki gyakorolt már rengetegszer: akár kézzel is húzkodtuk már így a fonalat, és önmagában is dekoratív lehet: egy sor, és kész is van egy karkötő :) 

Magyarul itt egy remek leírás a Barka fonal oldalán, de gyakoroljatok egy kis angolt is, ráadásul tényleg nagyon érthetően van lerajzolva For Dummies oldalán.

Amit érdemes csinálni: addig gyakorolgatni, amíg egyenletes nem lesz a lánc, nem túl szorosak a szemek, és nem túl lazák, hanem olyan szépek, mintha tényleg egy lánc lenne. 

* Kispálca vagy rövidpálca = single crochet (sc) (US), double crochet  (dc) (UK) = столбик без накид

Ha emlékeztek rá, akkor már az első részben írtam, hogy a brit és az amerikai elnevezése sajnos más a pálcáknak... Magyarul kis- vagy rövid, de angolul figyelni kell, hogy melyik vidékről származik a leírás! 

Ha az előbb a Barka fonalnál egy kicsit lejjebb tekertetek, akkor már túl is vagytok ezen :) 

04_kispalca.JPG

Kispálcákkal horgolt szabályos téglalap - szép, de uncsi

* Ráhajtásos szemek, pálcák

Gyakorlatilag végtelen lehet a számuk, és a lényeg, hogy a horgolótűre még rátekerjük egyszer-kétszer-háromszor stb. a fonalat, és amikor áthúzzuk a szemet, akkor is még lehet variálgatni. Egyszóval ezzel gyakorlatilag már olyan lehetőségek vannak a kezünkben, amivel már nagy sok mindent meg lehet csinálni. 

A kispálca nagyon szép, tömör mintát ad, ami figuráknál (amigurumi) fontos, és szükséges, de egy ilyen nagy négyzet készítésénél szerintem a ráhajtásos pálcákat érdemes használni, ami nagyon meggyorsítja a munkát. 

Még mindig a Barka fonal leírásait ajánlom, minden egy helyen van :) 

félpálca = half double crochet (hdc) (US) = half treble crochet (htr) (UK) = полустолбик с одним накидом

egyráhajtásos pálca = double crocget (dc) (US) = treble crochet (tr) (UK) = столбик с накидом

kétráhajtásos pálca = treble crochet (tr) (US) = double treble crochet (dtr) (UK) = столбик с 2 накидами

három ráhajtásos pálca = double treble crochet (dtr) (US) = triple treble crochet (UK) = столбик с 3 накидами

05a_free.JPG

Ugyanannyi láncszemmel kezdtem, mint a fenti téglalapot, de össze-vissza horgolgattam, váltogatva a mindenféle ráhajtásos pálcákat. Ez már free :)

05b_free.JPG

A követező sorban egy kicsit még fokoztam a hatást: ahol több ráhajtásos pálca volt, a fölé még több ráhajtásos horgoltam... így még "fríbb" lett. 

* Fonal szín váltás = change color

Kezdjünk vadulni, és váltsunk színt! Ennek legalább háromféle módja van, mindenki válassza ki a neki legjobban tetszőt! Ami biztos: nem kell csomó, amit aztán nem lehet rendesen eltüntetni...

  • Ez az én kedvencem - ezzel rögtön eltűnnek a szálak is. Ezt szorosabb horgoláshoz lehet szerintem elsősorban használni. 
  • Itt is hasonló a módszer, de itt a szálakat még el kell dolgozni. A ráhajtásos pálcákhoz talán ez jobb, mert a szálakat így biztonságosabban lehet eldolgozni.
  • És itt van az orosz módszer is - bonyolultabb, de valószínűleg bombabiztos átkötést ad lazább horgolásfajtánál

 06_papucsallatka.JPG

Színt és fonalat váltottam - előkerült a szempillafonal = eyelash yarn. Semmi mást nem csináltam, mint az előző kis amorf izét kétszer körbehorgoltam kispálcával. Ahol kellett (fordulások, nagyon domború részek) szaporítottam = increase, és így alakult ki a végén ez a helyes kis papucsállatka :) 

* 3D horgolás

A téglalapot is fel lehet dobni bármivel, most az jutott eszembe, hogy a közepére kerüljön egy merőleges hullámvonal. Ehhez első körben egy láncöltés-sort kell horgolni a felületre. Magyarul nem tudom, hogy hogyan hívják, de angolul surface (slip) stitch-ként sok képet és videót is találunk. Szeretnélek elnavigálni Titeket az egyik legkedvesebb blogomra: a Look at what I made-re, ahol az öltés megnézése után nézzetek körbe, mert rengeteg jó dolgot lehet találni! 

07_lanchimzes.JPG

Utána nem csináltam mást, minthogy a meglévő láncszemekbe 3-4 egyráhajtásos pálcát = double crochet (US) = treble crochet (UK) horgoltam, ettől lett ilyen hullámos. 

08_dino.JPG

Huh, két egységgel már készen is vagyunk :) 

Szépen sorban: 

Szólj hozzá

jótékonyság freeform horgolás saját útmutató (tutorial) Kreatív Kommuna