2016. jan 12.

Összement a gyapjúpulcsi? Sebaj, legyen belőle dísz! - útmutató

írta: zcsilla
Összement a gyapjúpulcsi? Sebaj, legyen belőle dísz! - útmutató

Tegye fel a kezét, akinek még nem sikerült egyetlen gyapjú pulóvert sem kimosnia a kellőnél magasabb hőfokon.... Senki? Nekem is volt pár ilyen bakim, de szerencsére eltettem őket. Most jött el az idő, hogy előszedjem, és dekorációs célra szíveket készítsek belőle lépésről-lépésre.

09upcy_sziv.JPG

Hozzávalók: 

  • kinőtt vagy hibás pulcsi (legjobb a gyapjú)
  • vastagabb cérna vagy hímzőfonal
  • töltőanyag
  • esetleg gomb, dekorfilc (gyapjú), gyöngy, szalag...
  • olló, gombostű, tű, esetleg varrógép

1. Előkészítés

02upcy_sziv.JPG

Az összement pulcsi a legjobb alapanyag, vagy direkt is kimoshatjuk magasabb hőmérsékleten a szétszabdalásra szánt darabot. A filcesedés amellett, hogy szép rusztikus anyagot eredményez, hasznos is: nem futnak le (fel) a szemek, egészen olyan hatású anyagunk lesz, mintha dekorfilc lenne. 

 Vágjuk le a felesleges részeket: összevarrásokat, passzékat. Ha szükséges vasaljuk ki. 

01upcy_sziv.JPG

Rajzoljuk meg a sablont. Ha szimmetrikus mintát szeretnénk, akkor a kartont hajtsuk félbe, és úgy rajzoljuk meg és vágjuk ki a fél szívet. Én készítettem kisebbet és nagyobbat is - részben jobb lesz a helykihasználás, kevesebb hulladék lesz az anyagból, másrészt pedig több variációs lehetőséget is rejt.

2. Tervezzük meg a minták helyét! 

03upcy_sziv.JPG

Ha csíkos (kockás) az anyag, akkor hajtsuk úgy félbe, hogy a minták szépen illeszkedjenek, és gombostűzzük meg egy jó pár helyen.

04upcy_sziv.JPG

A sablont is tűzzük rá - legalább 2 gombostűvel, hogy ne mozduljon el. Majd egyszerűen vágjuk körbe - a sablont erősen fogjuk az anyaghoz. 

05upcy_sziv.JPG

3. Díszítés

06upcy_sziv.JPG

Szerintem nagyon szépek a szívek önmagukban is, de a nagyobbakat cifrázhatjuk egy kicsit. Például kivághatunk 1-2 kisebb szívet akár gyapjúfilcből, farmerből, mintás anyagból és/vagy hímezhetünk rá, varrhatunk gyöngyöket, szalagot stb. Fontos, hogy mindig először a díszítés készüljön el, azt varrjuk fel az egyik lapra. 

07upcy_sziv.JPG

Én most ezt alkottam: egy gyapjúfilc szívre ráöltögettem egy még kisebb pulcsi-szívecskét, majd így varrtam rá pelenkaöltéssel a nagy alapra. 

4. Összevarrás

08upcy_sziv.JPG

Egy kevés töltőanyagot tegyünk a két szív közé, és tűzzük össze. A legegyszerűbb, ha a maradék gyapjút használjuk töltésre, de a hagyományos flíz is nagyszerű. Ez utóbbi puhább díszt eredményez. tehetünk közé fűszert vagy gyógynövényt is. 

A körbevarrás történhet pelenkaöltéssel vagy a színén varrógéppel (a kifordításhoz túl vastag lenne az anyag, és a szélének bomlásától sem kell tartani). Fonalból, szalagból, spárgából készítsünk rá akasztókat. 

12upcy_sziv.JPG

Jó munkát! Ha elkészítetted, mutasd meg nekem :)

Egy variáció, ami még karácsony előtt készült: akkor nem gyapjúból, hanem vékonyabb kötött pulcsikból dolgoztam. Karácsonyfákat készítettem, ami annyiban különbözött ettől, hogy a fákat a visszáján varrtam meg, kifordítottam, és utána tömtem meg. Volt, amelyikbe került szegfűszeg-szegfűbors is. A tönkek használtam parafadugót, fahéjt, félcsipeszt. 

pulover_karacsonyfa.JPG

Ezt az útmutatót a Kreatív Kommuna számára készítettem, a Keddi Kurzus Klubban tettem közzé. Csatlakozz hozzánk, hogy sok érdekességgel legyél gazdagabb :) 

Ilyen szíveket eladásra is készítek, ha szeretnél belőle vásárolni, akkor keress meg a csillaz@gmail.com címen. 

Az útmutatót saját magam készítettem, saját fotókkal. Szeretem csinálni ezeket, de ez a látszólag egyszerű munka is nagyon sok időt vesz igénybe. Ezért kérlek, hogy a fotókat, leírásokat úgy oszd meg, hogy látható legyen, ezeket UPCY - Továbbhasznosításra fel! készítette. Ugyanakkor nagyon köszönöm, ha megosztod, mert remélem, hogy minél többen kedvet kapnak ahhoz, hogy egy-egy, korábban a szemétben landoló tárgynak új életet, új értelmet adjanak. 

A leírásom alapján készülő tárgyakat magán- vagy jótékonysági célokra lehet csak elkészíteni, eladásra nem. 

Szólj hozzá

gomb karácsony lakberendezés gyógynövény anyag varrás saját termék saját útmutató (tutorial) dekorfilc Kreatív Kommuna