2016. júl 19.

Kifordítható bortartó balatoni borokhoz - útmutató

írta: zcsilla
Kifordítható bortartó balatoni borokhoz - útmutató

Anyukám egy palack bort szeretne ajándékozni egy középkorú, fiatalosan elegáns hölgynek, ehhez kérte a segítségemet. A bort apu már kiválasztotta: egy remek hárslevelű lett a Balaton-felvidékről. Kis gondolkodás, kutakodás az anyagaim között, és már meg is lett a megoldás: nőiesen tengerészes, pöttyös-csíkos bortartó. Szokásomhoz híven végigfotóztam a készítés fázisait is, hogy más is meg tudja varrni. Remélem hasznosnak találjátok :) 

upcy_bortarto16_1.jpg upcy_bortarto17.jpg

Ebbe bortartóba minden típusú palack belefér: a ducibb pezsgős vagy tokaji, a hagyományos burgundi és bordói, de még a kecses rajnai is. A szabásmintát egy kicsit szűkebbre vehetjük, ha tudjuk, hogy milyen bor kerül bele.

* Anyagválasztás

Nekem most nagyon bejött ez a vizes színvilág, de természetesen bármilyen más vászon (len, farmer stb.) anyag is tökéletes. Én egy régi gyerekágyneműt és anyagmaradékokat használtam. A főanyag is lehet egyetlen anyagból, vagy a bélés is lehet kétféle.... Főanyagot és bélést írok, bár teljesen kifordítható lesz a tartónk :)

Szabjunk ki a bélésanyagból két darabot, ami 18 cm széles (de a 16 is elég), és 41 cm magas, a főanyagból ugyanilyen széles anyagokat 2-2 darabot: az alsó legyen 16 cm magas, a felső 27 cm magas (1 cm varrásráhagyásokkal számolva).

upcy_bortarto01.jpg

* Varrás

Először varrjuk össze a főanyag két darabját, és vasaljuk el a varrásráhagyást. 

upcy_bortarto02.jpg

Készítsünk szabásmintát az íves részhez: én egy 6 cm széles, 16 cm magas téglalap egyik sarkát kerekítettem le egy kistányér segítségével. És ezt átrajzoltam mind a négy anyagra, és kiszabtam. Arra figyeljük, hogy a bortartó "füle" elég széles (4 cm minimum) maradjon a végén, mert ezen keresztül fogjuk kifordítani az egész cuccot!

upcy_bortarto03.jpg

A két bélést és a két főanyagot színoldallal fordítsuk össze, és varrjuk le az alsó részeket (az íves részig). A sarkokat "dobozoljuk", ahogy azt már sokszor használtam és leírtam. Itt játszhatunk azzal, hogy mennyit mérünk le a sarkoktól, akár teljesen négyzet is lehet a tartó alja. Én végül 3-3 cm-t mértem. Szerkesszünk, pontosan hajtsuk be, gombostűzzük. 

upcy_bortarto04.jpg

Varrjuk le a vonalon, és vágjuk le a csücsköket. 

upcy_bortarto05.jpg

A bélést fordítsuk ki, és csúsztassuk bele az anyagot a főanyagba. Így a színoldalak egymással szembe kerülnek. Szépen igazgassuk el, hogy tökéletesen illeszkedjen a két anyag.

upcy_bortarto06.jpg

Varrjuk össze az íves részeket, de a felső kis egyenes szakaszt ne! Ezeket a részeket a kifordítás után egymásba kell majd csúsztatni, így akkor járunk a legjobban, ha egy kicsit "csalunk": az egyik szárnál egy kicsit kifelé, a másiknál befelé térjünk el a széllel párhuzamos varrástól (csak 1-1 mm kb.). Én ezt elmulasztottam, így a képeken nem látszik. Vagdossuk be az ív vonalán az anyagot, így a kifordításnál szépen ki fog feküdni. 

upcy_bortarto07.jpg

Fordítsuk ki. Nálam volt egy pillanat, amikor azt hittem, hogy nem fog sikerülni, de nem szabad feladni :) 

upcy_bortarto08.jpg

És végül egy aranyos amorf szörny fog kibukkanni :)

upcy_bortarto09.jpg

Nincs más dolgunk, mint szépen beigazgatni a bélést a helyére, kicsit esetleg kivasalni. Ugye milyen szép már?

upcy_bortarto10.jpg

A szárakat úgy tudjuk összevarrni, ha egyik oldalát behajtjuk és levasaljuk, ez lesz felül, ebbe csúsztatjuk bele a a másik szárat.

upcy_bortarto11.jpg

Összecsúsztatjuk, és keresztben levarrjuk. (Nekem lett benne egy kicsi ránc, mert egyforma szélesek voltak a szárak).

upcy_bortarto12.jpg

Így kész is van, tökéletesen kifordítható. De még csinosítgathatjuk: varrjunk fel mindkét oldalára egy-egy gombot, amire akaszthatunk jókívánságot, üdvözlőlapot. Nálam egy levendulás halacska került rá a koncepcióhoz igazodva (ld. az első képen).

upcy_bortarto15.jpg upcy_bortarto14.jpg

 

Még egy kis plusz romantikát belecsempészhetünk: a gombra horgoltam egy egyszerű kis virágot is. 

upcy_bortarto18.jpg

+ ötlet: Egy ingujjból ennél gyorsabban is bortartó varázsolható, ami teljesen más hatású lesz. 

Ha szeretnél folyamatosan értesülni a bejegyzéseimről, akkor iratkozz fel a hírlevelemre!

Az útmutatót az UPCY ökodesign készítette. A forrás megjelölésével szabadon megosztható akár egészében, akár részenként. Egy ilyen útmutató elkészítése több óra, a saját szellemi termékem, ezért kérlek, hogy soha ne tüntesd el róla a készítő nevét, ne állítsd be sajátodnak. 

Az útmutató alapján készített tárgyakat magán vagy jótékonysági célokra lehet csak felhasználni, eladás céljából nem. Ha jótékonysági célból készíted el, akkor megtisztelsz, ha szólsz erről - ha tudok, akkor örömmel veszek részt benne, szívesen megosztom a lehető legtöbb fórumon és lehetőségeimhez mérten népszerűsítem is. 

Szólj hozzá

táska esküvő üveg flakon anyag varrás étkészlet felnőttnek saját útmutató (tutorial)