2015. jún 14.

Újrahasznosított evőeszköztartó farmerből és ingből - Keddi Kurzus útmutató

írta: zcsilla
Újrahasznosított evőeszköztartó farmerből és ingből - Keddi Kurzus útmutató

Itt van a nyár! Vízpart, kirándulás, piknik. Dobozba kaja, irány a nagyvilág! De az evőeszközöknek olyan nehéz volt kulturált helyet találni. Most végre ezt is megoldottam :) Alkossatok velem!

p1600213.JPG

Ez az útmutató is a Kreatív Kommuna Keddi Kurzusához készült. 

Hozzávalók: 

  • egy régi farmer szára (felnőtt, lehetőleg egyenes szárú, kb. 30 cm széles)
  • egy régi ing két ujja
  • cérna, olló, varrógép
  • a hímzett táblához hímzőfonal (nem létszükséglet :)

Az újrahasznosított dolgoknál mindig arra törekszem, hogy az alapanyaghoz minél kevésbé kelljen hozzányúlni, és minél jobban látszódjon az eredeti funkció. Ez általában azzal jár, hogy munkában egy kicsit többet kell beletennem. Ha szeretnéd egyszerűsíteni, akkor simán ki lehet szabni az anyagokból a szükséges méretű téglalapokat, nem kell ragaszkodni ahhoz, hogy az eredeti varrásszélek megmaradjanak... De mutatom, hogy én hogyan csinálom :)

Mérteket nehéz megadni, mert minden ing kézelője más, az egyes lépéseknél leírom, hogy hogyan lehet variálni. Az általam készített evőeszköztartó méretei kb. 40x40 cm. 

Ilyen lesz, megmutatom előre, hogy a szabásnál könnyebb legyen elképzelni, miről beszélek: 

p1600217.JPG
1. Az ing kézelőit bontsuk fel
Persze ezt is lehet egyszerűsíteni, és egy nagyon éles ollóval csak szépen levágjuk a kézelőket. De én levágom az ujjat, felbontom a varrást, és kiszedem a maradék anyagot, mert úgy szebb szerintem :) A gombokat hagyjuk meg! 
Hajtsuk ketté, és vágjuk el a kézelőket. Én hármat használtam fel belőlük, mert a negyedik fakkot szélesebbre szabtam, hogy beleférjen szalvéta is. Ez az ingujj megmaradt gombolós részéből készült. De ez szabadon választott, bármilyen variációban :)

p1600190.JPG

2. A farmer és ingujj kiszabása

Ha eldöntöttük, hogy hány és milyen méretű fakkot szeretnénk, fektessük rá a kézelőket a farmer anyagra, hogy ki tudjuk mérni, mennyit  szabjunk le a szárból. Nem adok meg pontos méretet, mert minden kézelő más szélességű... Én a farmer eredeti alját (a felhajtott részt) egy az egyben meghagytam, így mértem. Vágjuk le a szárat a szükséges szélességben (kb. 40 cm lesz).

Két lehetőség van ahhoz, hogy kiterítsük: simán felvágjuk az egyik varrás mentén, vagy szépen felbontjuk a külső, dupla varrást. Nem kell ehhez ragaszkodni, lassítja a munkát, és csak az én hülyeségem, hogy szeretem az eredeti varráshelyeket megtartani :) Ekkor egy kb. 40x60 cm-s farmer anyagunk lesz, de ez függ a szár eredeti szélességétől. Ezt az evőeszköztartó hátuljához és az eleje feléhez használjuk fel. 

p1600191.JPG

Az ing ujját vágjuk fel a varrás mentén, vasaljuk ki, és szabjunk ki belőle egy akkora téglalapot, ami még hiányzik a tartónkhoz, a varrásszélességről ne feledkezzünk meg (kb. 22x42 cm)! Ha szeretnél gombolópántot is készíteni a tartóhoz (ld. következő pont), akkor úgy szabd, hogy a képen látható gombos rész alatt legyen kb. 2 cmvel elvágva. 

 

p1600196.JPG

3. Gombolópánt elkészítése

Ez megint egy olyan lépés, ami egyszerűsíthető, vagy akár el is hagyható. Akkor sincs semmi, ha nem teszünk rá pántot, vagy zárhatjuk egy szalaggal vagy gumival is. Én a legbonyolultabb megoldást választottam: a fenti képen felül lévő részt használtam fel. A pánt hossza kb. 30 cm lesz. Először levágtam a képen látható módon.

p1600199.JPG

Majd bontsuk így fel a varrást: 

p1600202.JPG

Hajtsuk be a pánt többi részét, és szépen varrjuk le. Önmagára fogjuk rágombolni a pántot, így a végén majd az egyik megmaradt gombot is fel kell rá varrni, ha kimértük a helyét. 

p1600203.JPG

4. A belső rész elkészítése

Varrjuk össze az inget és a farmert egymással. Mérjük ki a teljes anyag felét - legegyszerűbb, ha összehajtjuk és levasaljuk. Ehhez a vonalhoz kell igazítani a kézelő fakkokat. Hajtsuk ki az anyagot, gombostűzzük fel a "zsebeket", és szépen varrjuk, le. 

p1600206.JPG

5. Már csak körbe kell varrni :)
Szépen hajtsuk és vasaljuk le a varrás-széleleket körben, és gombostűzzük le. Ne felejtsük el a gombolópántot is belerakni, ha már ennyit szenvedtünk vele :) Varrjunk a színoldalról, vagyis nem kell majd kifordítani!  Én kétsoros varrást csináltam, de ez nem létszükséglet. 

p1600208.JPG

Nyilván sokkal nagyobb lesz, mint maga az evőeszköz, de így vissza tudjuk hajtani a felső szélt, és úgy lehet felcsavarni a tartót - így biztosan nem esnek ki belőle út közben. 

Az már csak egy kis plusz, hogy készítettem hozzá egy kis kézzel hímzett farmer táblácskát: "Jó étvágyat!" felirattal, hogy a gombot is használjam valamire. 

p1600218.JPG

p1600221.JPG

Örülnék, ha visszajeleznétek felém, ha elkészítitek! 

Szólj hozzá

ing buli kert farmer anyag varrás partykellék gyereknek étkészlet felnőttnek saját útmutató (tutorial) férfiaknak és fiúknak Kreatív Kommuna